MBIadvies een uitgebalanceerd geheel
MBIadvies
 

3 Fabriekenmodel

Wanneer een bedrijf met de productie als winstgevend concurrentiewapen de markt op wil, dan zal de onbeheersbare, kostenverslindende 'do-it-all' fabriek moeten plaatsmaken voor een overzichtelijke, doelgerichte productiefunctie.

Productie zal alleen concurrentievoordeel opleveren wanneer wordt gekozen voor een heldere, geconcentreerde productiefunctie. Zowel intern als extern herkenbaar. Op basis hiervan zijn de belangrijkste productiefuncties vastgesteld, geformuleerd in drie 'fabrieken'.

Elke fabriek staat voor een afdeling met een onderscheidend karakter en is dan ook een eigen entiteit binnen de organisatie.

Het model dient als basis voor discussie. Voor een resultaat gerichte aanpak moet het model dan ook gedetailleerd worden ingevuld.

 

 

Kerntechnologiefabriek

De kerntechnologiefabriek richt zich volledig op de eisen en wensen van de klantengroep, engineering en ontwikkeling. Juist door het accent op technologiebeheersing en technologieontwikkeling is deze fabriek tot productinnovatie in staat. Immers, productontwikkeling vereist tevens productieontwikkeling. De productie onderscheidt zich dan ook succesvol van de concurrent door beheersing en ontwikkeling van nieuwe productietechnologiën.

 

Snelheidsfabriek

Het wapen van de snelheidsfabriek is flexibiliteit en optimale levertijden, zowel voor interne als externe klanten. Hiervoor zijn de klanten bereid te betalen. De organisatie van deze fabriek kenmerkt zich door verwerking van spoedorders en snelle wijzigingen in productspecificaties.

 

Kostenfabriek

De kostenfabriek onderscheidt zich door uitsluitend tegen minimale kosten te produceren. De productie wordt dan ook vaak uitbesteed aan gespecialiseerde bedrijven.

 

Waar bevindt uw bedrijf zich?

Elk bedrijf produceert andere producten. Daarom is het zinvol om op basis van het drie fabriekenmodel allereerst de strategische uitgangspunten van de productiefunctie vast te stellen. Daarbij dient rekening gehouden te worden met trends in de techniek en verbetering van het eindproduct.

Helderheid in de strategische uitgangspunten van de productiefunctie helpen bij het bewust nemen van 'make or buy'  beslissingen.